Jak sedět u počítače?

Dlouhé hodiny prosezené u počítače jsou pro spoustu lidí běžnou součástí jejich práce. Takové sezení ovšem není pro lidské tělo zrovna prospěšné, což často dává najevo bolestí zad a krku. Každodenní mnohahodinové sezení u počítače navíc nemá vliv jen na záda a krk, ale je nevhodné pro celý pohybový aparát. Přestože jeho negativní následky nelze odstranit, díky dodržování zásad správného sezení je můžete alespoň výrazně minimalizovat. Jak správné sezení u počítače vypadá a bez čeho se neobejdete?

Дизайн без названия(453)

Bez správné židle to nepůjde

Zaujmout pozici, které bude tělu nejvíce vyhovovat, je prakticky nemožné bez kvalitní ergonomické židle. Při jejím výběru se zaměřte zejména na to, aby měla dostatečné možnosti nastavení, pokud jde o výšku sedáku či hlavové opěrky. Židli by také neměly chybět nastavitelné područky a její opěradlo musí respektovat přirozené zakřivení páteře. V případě, že máte pár kilo navíc, před koupí židle zkontrolujte, zda má dostatečnou nosnost. Standardní nosnost kancelářských židlí se pohybuje kolem 120 kg.

Polohovací stůl jako podpora zdravé práce v kanceláři

Praktickým vybavením, které se v kancelářích vyskytuje stále častěji, jsou polohovací stoly. Polohovací stoly díky možnosti nastavení výšky pracovní desky dovolují se při práci na počítači postavit, aniž byste museli přestat pracovat na rozdělaném úkolu. Pravidelné střídání práce vsedě a vestoje je velmi účinnou prevencí bolestí vzniklých v důsledku dlouhého sezení. Vlastnit polohovací stůl má navíc ještě jednu velkou výhodu, a to možnost přizpůsobit výšku stolu vlastní postavě i při sezení a zaujmout tak ideální pozici odpovídající zásadám správného sezení.

Дизайн без названия(455)

Správné sezení u počítače

Naprostým základem „zdravého“ sezení je vzpřímené tělo a hlava. Záda nemají být při vzpřímeném sedu rovná jako prkno, protože páteř je přirozeně zakřivená, což je třeba respektovat. Ke správnému napřímení pomáhá především vhodné postavení pánve. Toho docílíte vhodným usazením na židli – budete se snažit natlačit hýždě do zadní části sedáku, co nejblíže opěradlu. V reálném životě je držení vzpřímené pozice po celý den náročné a kvůli tomu se projevuje tendence hrbit se. Menší odchylka od dokonalé polohy je přijatelná, ale dejte si pozor na příliš uvolněný sed, který se typicky projevuje tzv. ležením na židli. Dochází při něm totiž k přetěžování meziobratlových plotének či omezení pohybu hrudního koše a tím pádem i dýchání.

Aktivní vzpřímenou pozici při sezení budete snáze dodržovat při respektování dalších důležitých zásad. Začneme od nohou. Chodidla mají být položená celou plochou na zemi a v kolenou svírejte pravý úhel, případně nohy nepatrně natáhněte. Kyčle by měly být lehce výše než kolena, opravdu pouze kousek nad jejich středem. Kdyby byly níže, hrozí, že se začnete hrbit. Při sezení si pak rozhodně nedávejte nohy přes sebe.

Důležitá je i poloha rukou, protože i ty jsou při sezení u počítače zatěžovány. Předloktí se při správném umístění rukou opírají o desku stolu, což zamezuje ohnutí zápěstí při psaní na klávesnici, a lokty jsou položeny na područkách nastavených do výšky stolu. Nesprávná poloha područek obvykle přispívá ke vzniku bolesti krku kvůli napětí v ramenou. Napětí v ramenou je způsobenou právě tím, že jsou příliš zvedlá, nebo příliš svěšená. V loktech svírejte zhruba pravý úhel, pro větší pohodlí je můžete mírně předsunout před tělo.

Monitor umístěte/nastavte do takové výšky, aby jeho horní hrana byla ve výšce vašich očí. Při pohledu do středu obrazovky se tak budete dívat mírně dolů. Tímto umístěním monitoru předejte záklonu hlavy, který by neocenila především vaše krční páteř.

Дизайн без названия(454)

Nezapomeňte se hýbat

Na závěr se sluší zmínit, že i při správném sezení vašemu tělu prospěje, když si budete dělat pravidelné přestávky na protažení a určitě neuškodí občas udělat alespoň pár kroků po kanceláři. Jestli máte polohovací stůl, využívejte jeho potenciál a aktivujte svaly nohou a středu těla tím, že část pracovní doby budete pracovat vestoje.