Jak skákat přes švihadlo – tipy a triky

Nejdůležitější je vybrat si nějaké lano, začít a zjistit, na čem jste. Poradili bychom soustředit se na správnou metodu a budování základů, protože tyto věci budou nabízet pomoc především v podpoře rozvoje, dá vám to šanci, že to opravdu začnete milovat. Na druhou stranu víme, jak úžasný je to pocit provádět triky, které jste ještě nikdy v životě nedělali.

Дизайн без названия(218)

Jaké jsou největší preference tohoto sportu? Jaká jsou úskalí?

Mimořádnou výhodou skákání je rozmanitost a kreativita. Budete si moci sami navrhnout nové triky, kombinovat je s jinými nebo zkoušet odlišné skákání a začleníte tak— práci nohou, otáčení nebo házení se švihadlem a chytání s odrazovým lanem. Každý skáče jinak, vyznačuje se osobitým stylem, což skákání dodává charisma. Skákání přes švihadlo může rozvíjet koordinaci, koncentraci a schopnost rychle reagovat.

Pokud jde o zdraví, zlepšuje kardiovaskulární systém, tloušťku kostí, snižuje riziko poranění dolních končetin a zvyšuje kvalitu svalů, zapojuje celé tělo a spaluje více kalorií. Úskalí se projeví poté, co na začátku začnete skákat. Odradí vás neefektivně zvolená délka lana a nebo neefektivně zvolená švihadla. Můžete přehnat přípravu tréninků, které vedou k poškození těla. Nejčastějším poškozením je bolest holeně. Také se zaseknete v určitém bodě a nebudete vědět, jak pokračovat. S tím se ale dá vypořádat!

Co potřebuji pro tento sport?

Především by skokani měli umět skákat přesně a měli by zůstat po celou dobu v pohybu. Proto je důležité si zajistit tyto tři pilíře — švihadlo, videomanuál a přístup do skupiny na Facebooku, kde jsou stejní nadšenci pro věc jako vy. Videomanuál vás provede základy skákání, nastavením délky skákacího lana, ukáže vám základní postup, rozcvičení a konkrétní tréninky.

Jak vybrat švihadlo

Vyberte si skákací lano podle svých cílů a důvodů, proč potřebujete skákat:

1. Potřebujete navodit kondici, zhubnout, cítit se skvěle — vyberte si švihadlo s PVC lanem
2. Rádi se hýbete, potřebujete podnikat triky a bavit se — vyberte si švihadlo korálkové
3. Potřebujete vypracovat postavu — sáhněte po hopsacím laně se zátěží.

Skákání přes švihadlo s PVC — výkonnostní skákání

PVC lano může být mimořádnou volbou pro skákání přes švihadlo a wellness = lano je hbitější. Jak rychlé máte vlohy, tak rychle jste schopni ho roztočit. Připravte se otáčet PVC lanem až 5 švihů za sekundu.

Co s ním budete moci skákat:
  • základní — práce nohou, triky, rychlost, dvojnásobné a trojnásobné švihy, víceméně cokoli
  • PVC švihadlo byste měli zvolit v případě, že potřebujete jít cestou výkonnostního skákání a spalování kalorií. Srovnání — hm PVC lana 80g / hm zátěžového BRUT lana 280 g

Máme na výběr z 5 mm a 4 mm PVC lana. Lano o průměru 4 mm je lehčí, a proto méně náročné než lano o průměru 5 mm. Lano 5 mm je těžší a při hopsání lépe drží tvar, předepisujeme ho švihařům, kteří rádi více cítí své svaly. Skákejte na jiném povrchu, než je beton, protože může silně poškozovat lano!

Skákání se zátěžovým švihadlem

Skákání se zátěžovým švihadlem zvyšuje náročnost tréninku, vytváří kvalitní vytrvalost a více posiluje svaly horní části těla. Zátěžová skákací lana se vyznačují vyšší hmotností. Švihadlo obsahuje průměr 10 mm a váží 280 g.

Co s ním budete moci skákat:
  • Základy — práce nohou, dvojšvihy, základní trapy (křížení rukou + švih do strany). Toto lano zvolte v případě, že potřebujete co nejrychleji procvičit, zapojit všechny svaly, více se uzemnit, zrychlit, pokročit v držení (kvalitě úchopu).

Skákání přes švihadlo s korálky pro zábavu

Jsou zejména specifická nižší rychlostí a instruují k ovládání skákacího švihadla — strategie pedagoga — vhodné pro začátek. Na druhou stranu jsou spojeny s experimentováním a triky. Vyhledávají je také výjimečně pokročilí jedinci, kteří rádi podnikají a učí se těžší triky. Nemusí se vracet k rychlejšímu PVC lanu, protože jsou schopni vytvořit rychlost díky pokročilé technice. Jsou skvělé na zimu, když se skáče venku, jsou pevné i na betonu a velmi oceňujeme jejich barevnost, jsou skvělým společníkem i pro děti.

Švihadlo pro rychlé skákání

Pro milovníky rychlé jízdy — dvojnásobné hopsání na čas, trojnásobné hopsání, skutečně i pro čtyřnásobné hopsání. Mají ocelové lano, které je specifické pro značně vysokou rychlost. Vhodné pro swingery, kteří musí za určitý čas udělat co nejvíce dvojnásobných švihů, např. při CrossFitu.

Nevýhoda:
  • Nebudete se s ním učit správnou metodu a budete moci dát sbohem trikům. Je předepsáno pouze pro extrémisty, rychlostní miláčky a ty, kteří chtějí zkoušet 2-swing/3-swing.

Дизайн без названия(219)

Triky prováděné se švihadlem

Sport zvaný Rope Skipping (vlastně skákání přes švihadlo) k nám dorazil nedávno, ale ve Spojených státech je znám již od 60. let minulého století. Tehdy instruktor ve cvičebním centru Richard Cendali potřeboval posílit své fyzické zdraví, a tak začal skákat přes švihadlo. Klasické skákání ho ale brzy přestalo bavit, a tak začal vymýšlet nejrůznější triky. V tu chvíli je představil svým studentům, kteří z nich byli doslova nadšeni. A tak se v 70. letech 20. století Rope Skipping rozšířil po celých Spojených státech.

Sólo hopsání navíc i ve skupině

Pokud se rozhodnete tento sport provozovat, máte několik možností — budete se odrážet sami přes základní švihadlo a přizpůsobovat sport podle svého tempa a kapacity. Tento druh se nazývá Single Rope. Momentální a možná zábavnější alternativou je skákání v sestavách. Obvykle se nazývá Wheel Formation, kdy dva jedinci drží dvě skákací lana a pohybování jejich paží připomíná točení mlýnu. Nejenže si tak užijí spoustu zábavy, ale navíc si zdokonalí koordinaci.

Třetí volba se nazývá Double Dutch, ale musíte být nejméně tři, abyste ji zvládli. Dva jednotlivci drží dvě dlouhá švihadla a třetí jedinec přes ně skáče. Pokud chcete soutěžit nebo se zdokonalovat, pak si kupte švihadlo s počítadlem.

Skákání má i svá negativa

Skákání má řadu pozitiv — skvěle se při něm protáhnete, ale navíc se zapotíte a zhubnete. Ať je to jakkoli, má to i negativa — zejména nadměrné zatěžování kloubů a kardiovaskulárního systému. Takto by měli skákat spíše statní a zdatní jedinci. Na druhou stranu by se od něj měli držet stranou všichni, kdo mají problémy s pohybem, nadváhou, vysokou krevní hmotností a kardiovaskulárními chorobami.