Astma na ústupu? Elektromobilitou k čistšímu ovzduší a zdravější populaci

Zorientovat se všech těch číslech, která porovnávají enviromentální dopady elektromobilů a vozů se spalovacím motorem, je docela oříšek. Pokud ještě stále nevíte, na kterou stranu se postavit, možná vám pomůže fakt, že s růstem počtu elektromobilů klesá počet návštěv na pohotovosti souvisejících s astmatem.

V souvislosti s nově spuštěnými dotacemi na elektromobily, kdy mohou žadatelé od Národní rozvojové banky získat až 300 tisíc korun, se znovu rozproudila diskuze na téma vlivu elektromobility na lidské zdraví.

První studie s reálnými daty

Palčivou otázkou se mezi lety 2013 a 2019 zabývali vědci v Kalifornii, kde se za tu dobu počet elektromobilů zdesetinásobil. Rychlý přechod zdejších obyvatel na elektromobilitu umožnil výzkumníkům provést první přirozený experiment svého druhu. Jde totiž o vůbec první studii, která počítá s reálnými daty o elektromobilech, znečištění ovzduší a zdraví.

Pokud jste se tedy kdykoli předtím setkali s články, podle kterých škodí elektromobily životnímu prostředí úplně jako vozy se spalovacím motorem (a že jich bylo!), berte je s rezervou. Počítaly totiž vždy jen s tabulkovými hodnotami naměřenými v laboratoři (a to navíc s takovými, které se jim hodily do narativu) a nezkoumaly ani reálný dopad na člověka, ale jen teoretický dopad na planetu jako celek. Jenže lidé na planetě nežijí rovnoměrně rozprostřeni…

Čím víc elektromobilů, tím méně astmatiků

Naproti tomu výzkumníci v Kalifornii porovnávali lokální údaje o celkovém počtu registrací elektromobilů, míře znečištění ovzduší oxidem dusičitým a návštěvách pohotovostí souvisejících s astmatem. Astma se totiž dlouhodobě spojuje s látkami jako oxid dusičitý, které mohou způsobovat i zhoršovat další onemocnění dýchacích cest nebo problémy se srdcem, mozkem a dalšími orgány.

Výsledky jejich studie zveřejněné v roce 2023 ukazují, že každých dvacet elektromobilů na tisíc obyvatel vede k 3,2procentnímu poklesu počtu pohotovostních návštěv souvisejících s astmatem a k malému snížení hladiny oxidu dusičitého.

Náročná těžba a výroba baterií?

Někdo by sice mohl namítnout, že navzdory vzduchu, který dýcháme ve městech, je těžba lithia a výroba baterií pro planetu větší zátěží než jízda v dieselu, ale ani to není pravda. Alespoň tedy podle studie Evropské agentury pro životní prostředí. Ta zcela jednoznačně popisuje, že „typický elektromobil“ v Evropě vyprodukuje – od výroby přes provoz až po likvidaci – méně skleníkových plynů a látek znečišťujících ovzduší než srovnatelně velký a výkonný benzínový či naftový automobil.

Během výroby jsou sice u elektromobilů emise vyšší (kvůli náročnější těžbě a zpracování nerostných surovin), ale během celého životního cyklu je vozy se spalovacím motorem dojedou, a ještě výrazně předjedou. Pokud bychom se tedy o směru, kterým se v mobilitě vydáme, rozhodovali čistě na základě toho, co je pro planetu a její obyvatele zdravější, jsou elektromobily jasnou volbou.


Přečtěte si také

Publikováno
V rubrikách Zdraví

Od Veronika Hudcová

Studentka marketingu, která si našla oblibu ve cvičení a vyvážené stravě. Mezi mé oblíbené aktivity patří fitko, pilates, zumba, procházky s pejskem a v poslední době také vaření a zkoušení nových věcí. Zálibu jsem si našla také v cestování - mým snem je procestovat svět!