Jak vybrat běžecký pás

Domácí běžecký pás by měl být vybírán s ohledem na to, kdo a jak na něm bude běhat. Různé běžecké pásy se hodí pro běhání ve wellness pro spalování tuků a posilování svalů pro netrénované jedince, zcela odlišný běžecký pás by měl být pořízen pro běžeckou přípravu pro dynamické sportovce.

Samozřejmě, berte ohled na hmotnost, výšku jedince — je zásadní zvolit vyhovující šířku a délku běžecké plochy, stupeň odpružení, ale navíc i kvalitu dalších komponentů, jako je motor, běžecký pás atd., které ovlivňují životnost běžeckého pásu. Pro běh je jistě zásadní koupit běžecký pás s motorem. Běžecké pásy bez motoru s mechanickým pohonem jsou vhodné výhradně pro procházky, běh na nich je problematický. Obvykle to není způsobeno malou běžeckou plochou.

Pevnost, životnost a nosnost

Skutečná nosnost a životnost souvisí s robustností konstrukce a kvalitou jednotlivých komponentů. Bohužel o nosnosti v dnešní době rozhodují sami výrobci bez nutnosti oficiálního potvrzení nebo testování. Následně je na jejich odvaze a duši, aby rozhodli o údajích stroje. Je nepochopitelné, když zjistíte, že kvalitní značkový pás s hmotností nad 100 kg disponuje nižší nosností než méně kvalitní stroj s hmotností o 30 kg nižší. Čím je běžecký pás těžší, tím pevnější je celá konstrukce, čímž vydrží pod větší vahou.

Běžecká zóna a její velikost

Rozměr plochy ovlivňuje pohodlí při běhu a omezuje největší rychlost, kterou na pásu uběhnete. S dostatečně velkou plochou nemusíte koukat pod nohy a můžete sledovat film.

  • Šířka plochy do 40 cm jsou stvořené pro procházky, běhání je na nich mimořádně nepohodlné.

  • Šířka 45 až 48 cm jsou vhodnější pro domácí wellness běh při pomalejších rychlostech do přibližně 10 km/h.
    Nejprodávanější jsou běžecké pásy s plnou běžeckou plochou nad 50 cm, která zaručuje bezpečný a pohodlný běh při všech rychlostech.

Délka běžecké plochy souvisí s výškou jedince a rychlostí běhu, protože při vyšších rychlostech se chůze prodlužuje a pro bezpečný běh je zapotřebí delší běžecká plocha. Pro menší jedince okolo 170 cm a nižší rychlosti do 8 km/h je dostačující běžecká plocha o délce 130 cm, pro jedince okolo 180 cm a střední rychlosti okolo 8-10 km/h je nejmenší délka běžecké plochy 140 cm a pro jedince o výšce 190 cm je pro běh rychlostí 10 km/h nutná běžecká plocha o délce 150 cm.

Odpružení běžecké plochy

Odpružení je důležité pro snížení zatížení kloubů a páteře. Nejlevnější běžecké pásy mají slabé elastické podložky, které dostatečně nevycpávají běžeckou plochu a časem nabobtnají. U modelů nižší a střední třídy nebo značkových strojů je odpružení nastíněno nastavením celé desky na několik přizpůsobivých částí, což je pro domácí běhání dostačující. Pásy vyšších tříd mají kromě pružných částí i přizpůsobenou celou desku, aby nedocházelo k poškození kloubů.

Druh motoru, životnost a výkon

Druh motoru je zásadní a má vliv na jeho životnost. U pásů s nižší a střední třídou můžete objevit DC motor, který je levnější, ale jeho životnost je omezena systémem komutačního kroužku, který se časem opotřebovává a udržuje se v chodu kolem 500-1000 pracovních hodin. Motory trpí při procházce a nízkých otáčkách. Vyšší třídy pro komerční využití jsou připraveny s odolnějším střídavým motorem, jehož životnost je několikanásobně delší.

V případě motorových běžeckých pásů může být kvalitní značkový motor s dostatečnou regulací předpokladem pro bezproblémový provoz běžeckého pásu a jeho dlouhou životnost. Motor musí překonávat odpor hmotnosti člověka při pohybu na běžeckém pásu. Při posuzování pásu je nezbytné vyžadovat zohlednění nejen výrobcem vyjádřeného řízení motoru, ale také kvality plánu motoru. Pravidelně se stává, že dobře vyrobený značkový motor s nižší výtěžností regulace vydrží působivě déle než nekvalitní motor od nejmenovaného výrobce.

Co získáte, jakmile si pořídíte běžecký pás domů

  • Pravidelný pohyb bez ohledu na venkovní klima

  • Při správném uspořádání přípravy budete spalovat kalorie a hubnout

  • Rozproudíte krev a posílíte srdce

  • Posílíte a zpevníte svaly na nohou a hýždích

  • Budete dělat dvě věci najednou. Při chůzi nebo běhu na běžeckém pásu budete moci sledovat televizní program, který si vyberete — podívejte se čas od času pod nohy, abyste neztratili koncentraci.

Kvůli běhání se nemusíte nikam složitě dopravovat. Zkrátka přijdete večer domů z práce, vyměníte běžné oblečení za sportovní a jste připraveni trénovat. Šetříte své klouby. Díky polstrování je běh na běžeckém pásu často lepší a šetrnější k vašim kloubům než klasický běh.